Suara Cooperativa, amb el projecte Referents-Girona ha engegat un grup
de mentoria a Girona. I què és, la mentoria? És una eina d'intervenció
social que promou la relació entre persones que s'ofereixen per donar un
suport social a una altra persona que, en assolir la majoria d'edat, ha
deixat de ser acollida o tutelada i és en risc d'exclusió.
El
grup que s'ha engegat a Girona és format per cinc parelles formades per
un jove extutelat i un voluntari o voluntària que actua com a referent
per al jove. Són joves que en superar els 18 anys s'han d'enfrontar sols
al camí del seu futur. L'acompanyament del referent voluntari, que té
l'assessorament d'una persona qualificada, els és una gran ajuda i també
reverteix en el mentor, que pot conèixer a fons una realitat diferent
de la seva.
El concepte de mentoria és poc conegut a Catalunya,
però en molts països la figura del mentor hi és des de fa molts anys.
Als Estats Units, Big Brothers of America i Big Sisters International
van iniciar la seva tasca el 1904. A Europa la mentoria és molt activa
en països com Alemanya, França i Gran Bretanya.
L'any 2010
diverses entitats que treballen en aquesta línia van crear la Carta
Europea de Mentoria, que recull els principis i valors que han de regir
aquesta experiència. Aquest document va sorgir d'un projecte finançat
per la Comissió Europea, amb la participació de Bèlgica, França,
Alemanya, Catalunya i el Regne Unit.
Alguns dels punts recollits
al document són: el procés d'acompanyament reuneix dues parts que es
comprometen a compartir experiència i coneixement amb el suport d'una
tercera part; el procés és voluntari per a ambdues parts i es basa en la
confiança i el respecte mutus dels quals els participants n'obtindran
un benefici; les entitats vetllen perquè la persona acompanyada lideri
el seu procés, d'acord amb les seves necessitats, objectius i decisions;
el procés d'acompanyament, per un temps determinat, és confidencial i
s'emmarca amb els límits establerts per cada organització i les persones
que hi intervenen; la supervisió de la relació és responsabilitat de
l'organització que forma els seus voluntaris i fa el seguiment i revisió
de les seves funcions i estableix els termes d'avaluació i
d'assessorament.
De la relació entre el jove i la persona
voluntària (mentor) en sol sortir un vincle d'amistat i afecte que pot
fer que la relació entre ambdós continuï més enllà de l'any que dura el
projecte. Després d'aquest any la relació ja és estable i pot continuar
sense supervisió tècnica, i el jove i el referent la gestionen d'una
manera autònoma. El jove sap que té algú amb qui pot comptar, que
s'interessa per ell, que li dedica temps i que, a més, ho fa
voluntàriament, gratuïtament. I això fa que valori molt l'acompanyament.
L'acompanyament
per part del voluntari admet característiques que la pràctica
professional no es pot permetre, com ara: gratuïtat: el voluntari ho fa
perquè vol; flexibilitat: en no haver de complir una normativa laboral,
el mentor pot ser més flexible; voluntarietat: tant per part de la
persona mentora com per part del jove; exclusivitat: la persona
voluntària és referent per a un jove concret i no per a cap altre;
disponibilitat: no cal estar sotmesos a uns horaris limitats per la
jornada laboral.
L'experiència de l'Associació Punt de
Referència, que ja fa uns anys que treballa a Catalunya, diu que la
relació entre el/la jove i la persona que actua voluntàriament com a
referent sol ser satisfactòria i que, normalment, s'estableix el vincle
de confiança i amistat que perdura més enllà del projecte.
Les persones interessades a col·laborar o tenir més informació del projecte es poden adreçar a Maria Àngels Guiolà, mariaangelsguiolag@suara.coop.
18/06/2013
Xavier Merino és membre de JiP Girona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada